Het bewezen effect van inhakers en newsjacking

De nationale koorts rondom een mogelijke Elfstedentocht bleek een grote katalysator voor inhakers. Niet alleen in de dagbladen, maar ook op social media lieten adverteerders zich van hun beste kant zien om op de actualiteit in te haken. Soms leuk, soms buitengewoon lollig, soms super suf en soms erg origineel. Hoewel overkill op de loer ligt, blijven de inhakers in bijna alle gevallen erg sympathiek. Én met een behoorlijk effect.

Van payed naar earned media: de versterkende kracht van social media
Inhakers zorgen niet alleen voor een glimlach op het gezicht van de lezer (ongeveer 84% van de dagbladlezers bekijkt de inhaakadvertenties), maar ook de enorme kracht van social media doet snel zijn werk. Molblog geeft een mooi voorbeeld. De inhaker van HEMA met ‘korting op je favoriete artikel, behalve op de bosvruchten clafoutis taart’ werd veelvuldig gedeeld op social media. Je krijgt daarmee een dubbel bereik: in payed media (de krant) en in earned media (social in dit geval). Eén op de vijf mensen spreekt namelijk met anderen over inhakers. In andere woorden: de ‘talk value’ is enorm:
– 40% van de lezers spreekt wel eens met anderen over inhakers. 7% doet dit vaak.
– 38% van de social media gebruikers ziet wel eens berichten van anderen op social media over inhakers.
– 21% van deze social media gebruikers plaatst zelf wel eens berichten over inhakers op social media. 4% doet dit vaak.

Voor Heineken vormt social media zelfs het belangrijkste podium voor inhakers en newsjacking. De creatieve posts van het biermerk zorgen op Facebook voor een sterk viraal effect én levert dagelijks veel reacties en veel likes op. Mooiste voorbeeld: het online gesprek tussen Heineken en Douwe Egbers naar aanleiding van de Heineken-post ‘bakkie doen?’. Bekijk ‘m hier. Volgens het Nederlandse publiek plaatste Kruidvat in 2011 de beste dagblad-inhaker en werd daarmee uitgeroepen tot de Wakkere Inhaker 2011. De inhaker – of de bredere omschrijving ‘newsjacking’ – is nog steeds een dankbare tool om in de media te verschijnen. En daarbij kan alles een aanleiding zijn: een nieuwsfeit, een datum of gewoon een goede knipoog. De sportzomer met EK voetbal en Olympische Spelen is in aantocht en daarmee ongetwijfeld een forse dosis creatieve inhakers!

Meer weten? Lees deze artikelen over inhakers:
Tien beste inhakers (Adformatie)
Kruidvat winnaar Wakker Inhaker (Adformatie)
Earned media door middel van een inhaker in print (Molblog)
Is de inhaker de belangrijkste USP van dagbladen? (Molblog)
Drie lessen uit de vele Elfstedentocht-inhakers (Verse Reclame)