The road to Rio: WK-reclames

Het WK, wij hebben er zin in. Eerst even warmdraaien tegen Spanje, Australië en Chili en dan de wereld veroveren met hogeschoolvoetbal van Louis en zijn oranje leeuwen. In aanloop naar de eerste aftrap, wakkeren wij de oranjekoorts alvast een beetje aan met de mooiste wk-reclames.

13 juni McDonald’s: Gol!
In de traditie van Rémi Gaillard maakt McDonald’s een feelgood commercial vol kleine balkunstenaars!

10 juni Nike Football: The Last Game
Ronaldo, Neymar Jr., Rooney, Zlatan en Iniesta stelen de show in een ongelofelijk gave animatievideo van Nike.

5 juni Beats by Dre: The game before the game.
Baas boven baas, deze 5 minuten-durende WK-movie van Beats by Dre.

Het reclame- en inhaakgeweld rondom het WK is in alle heftigheid losgebarsten. Uitverkochte juichpakken van Jumbo, fijne ‘shareble content’ van Heinekens Chief Oranje Officer, de gekste gadgets, veel bekende Nederlanders en hordes B-,C-, en D-artiesten die dromen van een WK-hitje. Wij kunnen het niet meer bijhouden, maar dat doen Adformatie of Verse Reclame voor je met een handige Oranje-actieteller.

22 mei Bavaria: HolánDress
“Olá Hollánders, Brazil en Hollánd zijn bijna dezelfde…”

21 mei JBL: burenruzie Nederland-Duitsland
Aardig een-tweetje tussen Jerome Boateng en Wesley Sneijder voor JBL-koptelefoons, met een Duitse en Nederlandse commercial. Maar waar het thema ‘Show your passion’ op slaat, is ons een raadsel.

12 mei Van Gils: Playing Football with Lions
Van Gils is de trotse ‘official tailor’ van de KNVB en supporter van wilde leeuwen. In de nieuwe WK-commercial trapt Van Gils-ambassadeur en vermaard leeuwentemmer Kevin Richardson strak in pak een balletje met zijn wilde vrienden. Laat de leeuw niet in z’n hempie staan!

5 mei Carlsberg Border Football
Geen WK-commercial, maar wél erg de moeite waard. Carlsberg maakt gebruik van de magie van het voetbal om mensen bijeen te brengen. Voor een keer konden mensen van beide kanten van de grens in Belfast, Nicosia en Kosovo, genieten van saamhorigheid dankzij ‘Border Football’ (en een biertje)!

28 april Nike: Winner Stays
1-0 voor Nike met deze ge-wel-dige 4 minuten durende clip rondom een tafereel dat iedereen kent. Een ouderwets partijtje op het trapveld bij jou in de buurt, waarbij de winnaar mag blijven staan en jij als jongetje droomt dat je Neymar bent. Of Rooney, Christiano Ronaldo, Ibra of Iniesta. Of toch David Luiz (goeie pruik) of Andrea Pirlo (auw). Heeeerlijk!

17 april Heineken: vier de oranjekoorts
Noblesse oblige: Heineken heeft een naam hoog te houden als het gaat om WK-campagnes. Als een Nederlandse praalwagen opduikt in het wereldberoemde Rio samba-carnaval, dan laten de Nederlanders onder aanvoering van de Heineken Chief Oranje Officer (COO) zien hoe aanstekelijk het unieke Oranjegevoel is… #nolimit

3 april Pepsi: Now is What You Make It!
Pepsi viert muziek en voetbal met ‘digital beat’-fenomeen Stony en singer/songwriter Janelle Monáel en voetbalgrootheden als Messi (en onze eigen Robin van Persie) in de straten van Rio. Ook een hele mooie interactieve versie

1 april Nike: Risk Everything!
To win glory on the world’s biggest stage, the world’s greatest footballers must be willing to Risk Everything. Watch them, then join them at: http://nike.com/riskeverything/

6 januari Opwarmen in ESPN-stijl!

12 december Terwijl Nederland de kerstboom optuigt, beginnen de Chilenen al met de psychologische oorlogsvoering: