Trends voor 2012. Volgens de kenners.

Zo rond de jaarwisseling wordt de marketingwereld overspoeld door een tsunami van trends. Lijstjes met voorspellingen van trendwatchers en andere kenners. Zieners die vanachter hun glazen bol (of de krant van morgen) de toekomst voor u en ons uitstippelen. Leuk leesvoer, waarbij de trends schommelen tussen o-zo-voorspelbaar, wonderlijk en absoluut onvoorstelbaar.
Wij maakten een willekeurige selectie.

1) Flawsome: merken zijn niet feilloos

Consumenten zullen in 2012 merken die menselijk en zelfs kwetsbaar durven te zijn, geweldig vinden. Veel trends draaien om het nieuwste van het nieuwste, maar vergeet niet dat voor succesvol ondernemerschap de band met de consument uiteindelijk veel belangrijker is dan allerlei nieuwe techologieën. Meer via Trendwatching.com

2) Creëer content rondom je merk

Content marketing wordt steeds belangrijker voor merken en organisaties, waardevolle content via blogs, case studies, social media en video’s. Content die interessant genoeg is om te delen. Belangrijk daarbij: het creëren van content ligt niet alleen bij de marketing- of communicatieafdeling. Een organisatie is steeds meer een uitgever en iedere medewerker is marketeer. Bovendien gaan ook klanten steeds vaker iets over je merk of bedrijf online vinden en content creëren.  Zoals Dreamgrow stelt: “It wouldn’t be surprising if some companies kill advertising in favor of content creation.”

3) Mobiel wordt nóg machtiger

Mobiel internet is met een razendsnelle opmars bezig. Nu.nl wordt al meer gelezen via mobiele telefoon of tablet dan op computers, 38% heeft al eens mobiel een aankoop gedaan en meer dan de helft van de e-mail wordt zelfs al mobiel geopend. Ook mobiel betalen komt dichterbij. De financiële sector en mobiele operatoren zijn volop bezig met NFC (Near Field Communication), de techniek die mobiel betalen mogelijk maakt. Ook Google en Apple werken aan een eigen betalingssysteem en het is al mogelijk om via bepaalde apps rekeningen en transacties te beheren.

4) Hang naar knus en kneuterig

In tijden van crisis grijpen jongeren graag terug op het bekende, volgens YoungWorks. Na Valtifest, een Amsterdams festival waarbij het Tros-familiefeest het thema was, is er nog een festival dat zich helemaal richt op het familiegevoel: Bungalup! Dit festival vindt plaats op de plek die ons allen doet denken aan die gezellige familieweekendjes van weleer: Center Parcs. Waar we het afgelopen jaar massaal aan de Wordfeud zaten, brengt spellenfabrikant Jumbo alle bekende gezinsspellen opnieuw op de markt, maar dan voor op de iPad. Met de iPawn speel je een spelletje ganzenbord, mens-erger-je-niet of adders en ladders. Daarnaast zien we dat de buurtbingo druk bezocht wordt door jongeren die zich graag even willen onderdompelen in nostalgie en kneuterigheid.

5) Convergence Emergence: trans-media

Coca Cola liet als een van de eerste merken zien hoe zij hun social media integreerden met het ‘echte leven’. Zij gaven iedere pretparkbezoeker een bandje dat verbonden was met hun Facebook-account. Daarmee kon elke bezoeker overal zijn of haar Facebook-pagina updaten. Bezoekje aan de achtbaan? Swipe je bandje langs een laser en al je Facebook-vrienden weten het. Ook Domino’s Pizza zette in op deze trend door een groot billboard te plaatsen met de (live) meningen van bezoekers van hun Facebook-pagina. Deze trans-media ontwikkelingen zullen steeds zichtbaarder worden in 2012, verwacht Retail2020.

Meer trends?

Bekijk dit uitgebreide overzicht met voorspellingen op het gebied van mobiel, social media, marketing, adverteren en CRM op Marketing Facts. Of bezoek TrendsFactory op 26 januari in Den Bosch waar verschillende inspirerende sprekers u bijpraten over dé online trends van 2012. En als je tijd over houdt, kun je ook deze Top 12 presentaties over 2012 bekijken op Slideshare.