Wat vinden wij van social media?

Wat wij vinden van social media? Dat het een middel is, geen doel. Dat er een hele wereld is buiten social media. En dat wij lichte uitslag krijgen van zelfverklaarde goeroes, gouden bergen en mensen die de trend klakkeloos volgen zonder er zelf bij na te denken. Nogmaals: het is geen doel, het is een middel. Een van de velen ook nog eens. Neemt niet weg dat je social media op een slimme manier in kunt zetten.

Om contact te leggen, om interactie aan te gaan, om conversaties te beginnen, om service te verlenen, om te reageren, om te vloeken en te juichen. Met fans, klanten, stadgenoten, kiezers, kijkers en de rest van de wereld. Om te delen, om aandacht te geven aan een ander. Dat vooral, want online communicatie (en dus ook social media) is geen éénrichtingsverkeer. Tools als Twitter, Facebook, YouTube en Linkedin maken het makkelijk om dingen te delen en brengt mensen dichterbij. En die onvoorstelbare kracht kun je benutten. “Want de wereld is zo groot als een keukentafel,” zou Janus zeggen. En daar heeft hij weer gelijk in.

Lees ook eens deze column van Luuk Koelman. Dat sluit prima aan bij wat wij vinden van social media. Zoals hij het zegt. “Sociale media zijn niet het antwoord op alles. Sociale media zijn gewoon één van de vele manieren waarop je met je doelgroep kunt communiceren. Niets meer, niets minder. Doe er niet zo overspannen over. Of nog beter: praat eens met je warme bakker.” Hier lees je de hele column.